انتخاب بین بازاریابی محتوا و سئو فنی

بازاریابی محتوا یا سئو، مسئله ای است که صاحبان سایت های پر بازدید جهت استراتژی کسب و کار اینترنتی خود بر سر آن تصمیم گیری می کنند. در دنیای بازاریابی اینترنتی، به دو قسمت محتوا و سئوی فنی، به عنوان دو بخش کاملا مجزای بازاریابی نگاه می کنیم.

اما این مسئله خیلی هم درست نیست. این دو قسمت، با هم و همراه هم در وبسایت عمل می کنند تا موفقیتی طبیعی را به وجود آورند.

من فکر می کنم دلیل آن این است که برای انجام بازاریابی اینترنتی، دو مجموعه مهارتی کاملا جدا از هم باید به کار گرفته شوند. کسب و کاری که به دنبال استخدام یک سئوکار است، پیدا کردن فردی که در هر دو بخش محتوا و سئوی فنی قوی باشد سخت است. بنابراین کسب و کارها و برندها، ابتدا برای خود مشخص کنند که کدام یکی از این دو مجموعه مهارت، بر دیگری اولویت دارد.

فکر نمی کنم لازم باشد میان محتوا و سئوی فنی یکی را انتخاب کنیم. در عوض معتقدم، باید نسبت و وزنی که در طی یک پروژه سئو، به هرکدام از این دو طرف می دهیم را در نظر بگیرید.

می دانم خیلی کلیشه ای است، اما زمانی پرسیده می شود “کدام مهم تر است؟ بازاریابی محتوا یا سئو؟” باید سریعا پاسخ دهیم: “بستگی دارد!”. بستگی به عملکرد فعلی سایت شما، مدت زمانی که می خواهید پس از آن نتیجه مورد نظر را بگیرید، اندازه کسب و کار و کارهایی که تا بدین جا انجام داده اید دارد.

بیایید به سراغ هرکدام از این فاکتور ها برویم و ببینیم از میان محتوا و سئوی فنی، کدام می تواند راه حلی برای مشکلات متنوعی که با آنها رو به رو هستید باشد.

عملکرد فعلی وب سایت

انتخاب بخشی از سئو که نیاز به سرمایه گذاری دارد، باید با توجه به نحوه عملکرد سایت و بخش هایی از سایت که عملکرد خوبی ندارند سنجیده شود.

  • انتخاب میان بازاریابی محتوا و سئو فنی، بستگی به این دارد که هدف شما بهبود کدام بخش از عملکرد سایت است:

بهبود رنک و رتبه سایت: این مسئله عموما نتیجه برطرف کردن مشکلات فنی است. بنابراین باید اولویت بیشتری برای سئوی فنی قائل باشیم.
مشکلات داخلی: اگر به دلیل داشتن چند صفحه ای که می خواهند برای یک عبارت کلیدی رنک و رتبه خوبی به دست آورند رنک پایینی دارید، یک راه حل مناسب این است که محتوای این صفحات را در نظر گرفته و آنها را ویرایش کنید.
صفحه محصولات (با وجود چندین پیکربندی) رنک و رتبه خوبی ندارند: اگر صفحه محصولات، چندین گزینه شامل رنگ،شکل، اندازه، استایل دارد و تمامی اینها توسط کاربر قابل کنترل می باشد، احتمال این وجود دارد که به دلیل مشکلات فنی سئو، بررسی و ایندکس این صفحات محصولات با مشکل رو به رو شود.
صفحه محصولات در سیستم همکاری در فروش رنک خوبی نمی گیرد: اگر محصولات برند دیگری را می فروشید و یا با فروشندگان پورسانتی کار می کنید اما صفحه محصولات شما رنک خوبی ندارند، احتمالا این مسئله نتیجه مشکل محتوای تکراری است. بهترین راه حل این است که در محتوای خود تجدید نظر کرده و محتوایی که در حال حاضر بر روی سایت است را بهینه نمایید.
سرعت دیدن نتایج

استراتژی سئو سایت,بازاریابی اینترنتی,بازاریابی محتوا

تشخیص اینکه بین محتوا و سئوی فنی، کدام یک شما را زودتر به نتیجه می رساند کار سختی است. به این دلیل که کاملا به سایتی که بر روی آن کار می کنید بستگی دارد.

سایتی که به خوبی توسط ربات ها بررسی نمی شود، معمولا شاهد تغییرات و بهبود شرایط نخواهد بود و به ندرت محتوای جدید آن ایندکس می شود. به منظور نتیجه گیری بهتر از محتوا، باید قبلا، از ایندکس و بررسی شدن صفحات اطمینان حاصل کنیم.

یعنی در مواردی که سئوی فنی خود به خود حداقل استانداردها را داراست، محتوا می تواند بیشتر مثمر ثمر باشد و بلعکس. دوباره می گویم که این مسئله کاملا به سایت بستگی داشته و باید به اندازه کافی روی آن مطالعه شود.

هرچند، مزیت اصلی محتوا این است که بدون تکیه بر سئو، می توان به نتایج سریعی رسید. به این دلیل که محتوا می تواند از طریق دیگر کانال ها (برای مثال شبکه های اجتماعی) نیز مورد توجه قرار گیرد و بر قدرت برند بیافزاید.

با اینکه بازاریابی محتوایی ممکن است فراتر از بودجه مورد نظر شما برای سئو باشد، اما باید حتما برای ارسال پیشنهادات ویژه، ایمیل مارکتینگ یا انتقال مشتریان فروشگاه به فروشگاه آنلاین از بازاریابی محتوایی استفاده کنید. این بدین معناست که شما می توانید بهره بیشتری از یک محتوای مشخص ببرید.

کارهای پیشین

مانند تمامی انواع بازاریابی، قانون کاهش بازده در هنگام انجام سئوی فنی و بازاریابی محتوایی صادق است. از این قانون برای موقعیتی استفاده می شود که مزایای به دست آمده کمتر از میزان سرمایه یا انرژی مصرف شده است

اگر تا به حال هیچگاه بر روی سئوی فنی یا محتوا کار نکرده اید، بزرگترین نتایج زمانی به دست می آیند که برای اولین بار بر روی سئوی فنی یا محتوا سرمایه گذاری می کنید. یعنی هنگام درنظر گرفتن کارهایی که تا بدین جا انجام شده، باید به این نکته دقت شود.

احتمالا برای گوگل کمی زمان خواهد برد تا تغییرات به وجود آمده در سایتی که هیچ سابقه سئوی فنی نداشته است را درک کند. البته این را بدانید که تاثیر آن در مقایسه با اعمال تغییرات کوچک در یک سایت بزرگ محسوس تر خواهد بود.

مورد مشابهی برای محتوا نیز وجود دارد: اگر محتوای خیلی کمی در سایت منتشر شود یا اطلاعات مناسبی در دسترس کاربران قرار بگیرد، تغییرات اعمال شده می تواند بزرگترین تاثیرها را داشته باشد.

یک قانون کلی

با اینکه این مسئله به هیچ وجه برای تمامی وب سایت ها صادق نیست، یک راه متداول برای سئو کردن سایت، نگاه کردن به آن به شکل هرمی از نیازهای یک وب سایت است.

بازاریابی محتوا یا سئو,بازاریابی محتوایی,سئو و محتوا

با اینکه فاکتورهای فنی اساس این هرم بوده و بیشترین سرمایه گذاری را می طلبد، اما الزاما در طولانی مدت مهم ترین مسئله نیست.

همزمان با تکامل وب سایت، به جای صرف زمان بر روی هرکدام از این قسمت ها، بر روی بازاریابی محتوایی و کارهای خارج از سایت (off-site) تمرکز می کنیم. البته با این پیش فرض که پایه های تکنیکی برای سئو و سرعت تحویل محتوا در سایت همچنان بدون مشکل است.

البته، زمانی که تغییرات اعمال شده بر روی نحوه ارائه محتوا به کاربران تاثیر می گذارد یا الگوریتم های گوگل آپدیت می شود، اغلب باید مجددا از کف هرم شروع کنیم.

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که در واقع تمرکز سئوکاران حرفه ای باید بر روی بازاریابی محتوایی باشد یا سئوی فنی. امیدواریم بر اساس این اطلاعات بتوانید برای استراتژی سئو سایت خود بهتر تصمیم گیری کنید. دوستان همیشه همراه، تیم نیوسئو همواره منتظر سوالات شما عزیزان می باشد.
newseo.ir/seo-learning/technical-seo-vs-content-marketing

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *