سئو و نقشه سایت xml – تعاریف و فرمت ها

آموزش ساخت نقشه سایت xml,تاثیر نقشه سایت در سئو,ساخت نقشه سایت xml

آموزش ساخت نقشه سایت xml و تاثیر نقشه سایت در سئو، یکی از مباحث با اهمیت آموزش سئو سایت می باشد که در این مقاله و در چند قسمت، به طور کامل به آن می پردازیم.

با تکامل وب، گوگل و سئو هم رشد می کند. این بدین معناست که چیزی که به عنوان بهترین روش معرفی می شود، همیشه بهترین روش نیست. این مورد به خصوص در مورد نقشه سایت صادق است، که تقریبا از دیرباز نقش مهمی در سئو داشته است.

مشکل اینجاست، هنگامی که هر فردی اعم از باهوش و نادان در فروم ها جواب خود را ارسال می کند، مشاوره هایی را در وبلاگ ها منتشر می کند و نظراتش را در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارد، معمولا مقداری زمان برای مرتب کردن اطلاعات با ارزش از اطلاعات نادرست نیاز است.

در حالی که اکثر ما یک درک کلی از اینکه ارسال یک نقشه سایت به قسمت کنسول جستجوی گوگل مهم است داریم، اما ممکن است پیچیدگی نحوه اجرای آنها را به روشی که منجر به هدایت شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) سئو شود را ندانیم.

حال میخواهیم سردرگمی هایی که امروزه پیرامون بهترین روش ها برای استفاده از نقشه سایت وجود دارد را برای تان روشن کنیم.

در این مقاله مباحث زیر را پوشش می دهیم.

نقشه سایت xml چیست؟
فرمت سایت مپ
انواع نقشه سایت
بهینه سازی نمایه گذاری های نقشه سایت xml
یک چک لیست برای ایجاد بهترین نقشه سایت
نقشه سایت چیست – تاثیر نقشه سایت در سئو
به بیان ساده، یک نقشه سایت xml یک لیستی از آدرس های وب سایت تان است.

نقشه سایت همانند یک نقشه راه عمل می کند و به موتورهای جستجو می گوید که چه محتوایی در سایت ها قابل دسترسی بوده و چطور باید آن را دریافت کنند.

آموزش ساخت نقشه سایت xml,تاثیر نقشه سایت در سئو,ساخت نقشه سایت xml

یک موتور جستجو تنها با یک بار مراجعه به فایل نقشه سایت xml می تواند 9 صفحه را بصورت یکجا پیدا کند.

در وب سایت برای پیدا کردن صفحه 9 باید از پنج لینک داخلی بگذرد تا به آن برسد. این قابلیت نقشه سایت به خزنده ها (crawlers) کمک میکند که سریع تر عمل ایندکس کردن را انجام دهند و این به خصوص برای سایت هایی مهم است که:

سایت هایی که هزاران صفحه داشته و یا از لینک های تو در تو و زیادی در معمای سایت شان استفاده می کنند.
به طور مکرر صفحات جدید به آن اضافه می شود.
از لینک های داخلی ضعیف یا صفحات مجزا که به هیچ صفحه ای لینک نشده اند، رنج می برند.
کمبود لینک های خارجی قوی دارند
نکته: ارسال نقشه سایتی که URL های نو ایندکس (noindex) دارد، باعث افزایش سرعت فهرست بندی (ایندکس) صفحات می شود. اگر صفحات زیادی دارید که باید از فهرست بندی حذف شوند، این کار می تواند کارآمدتر از حذف URL ها از کنسول جستجوی گوگل باشد.

اما از این کار به دقت استفاده کنید و مطمئن شوید که این url ها را بطور موقت به نقشه سایت اضافه می کنید.

خلاصه نکات کلیدی

هر چند اگر موتورهای جستجو از نظر فنی می توانند آدرس های صفحات را بدون آن هم پیدا کنند، اما قرار دادن صفحات در یک نقشه سایت xml مشخص می کند که شما آنها را به عنوان صفحات فرود با کیفیت در نظر میگیرید.

این در حالی است که یک نقشه سایت xml هیچ ضمانتی را از نظر پیمایش، ایندکس، یا رتبه بندی صفحات شما، نمی دهد. اما برای اینکه شانس خود را افزایش دهید ارسال یک نقشه سایت قطعا می تواند موثر باشد.

فرمت نقشه سایت xml و فرمت های مهم سایت مپ برای سئو سایت
یک سایت یک صفحه ای، همه تگ هایی که در این نقشه سایت زیر نشان داده شده را دارد:

فرمت سایت مپ,نقشه سایت xml,نقشه سایت چیست

اما در مورد هر کدام از این تگ ها چطور باید سئو را بکار ببریم.

تگ Loc (معادل Location)

این تگ الزامی است و شامل آدرس Url یک صفحه است که باید بطور کامل نوشته شود. در این قسمت باید پروتکل وب سایت (http یا https) را به درستی مشخص کنید و انتخاب کنید که آدرس سایت باید www داشته باشد یا نه.

برای وبسایت های بین المللی نیز در همین بخش می توانید تگ hreflang تان را پیاده کنید.

با استفاده از xhtml:link برای نشان دادن منطقه و زبان هر URL، می توانید زمان بارگذاری صفحه را کاهش دهید. این ویژگی را تیترهای HTTP یا کدبه شما ارائه نمی کنند.

Yoast یک پست مفصل درباره hreflang نوشته است که در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر، به آن مراجعه نمایید.

تگ Lastmod (معادل Last Modified)

یک تگ اختیاری است اما بشدت توصیه می شود برای مشخص کردن آخرین تاریخ و زمان اصلاح محتوای یک صفحه از این تگ استفاده کنید.

John Mueller اثبات کرده که گوگل از متادیتای lastmod برای فهمیدن آخرین اصلاح صفحه استفاده می کند.

زمان آخرین اصلاح برای محتوای سایت ها مهم است، چون به گوگل کمک می کند بفهمد که شما منتشر دهنده اصلی محتوا هستید.

مطمئن شوید که تاریخ اصلاحات را موقعی به روز رسانی کنید که تغییرات قابل توجهی روی محتوا انجام شده باشد.

این که سعی کنید موتور جستجو را فریب دهید و بگویید محتوای جدیدی دارید، در حالی که اینگونه نیست، اتفاقات بدی برای شما خواهد افتاد.

تگ changefreq (معادل Change Frequency)

هر چند وقت یکبار، این تگ اختیاری اطلاع می دهد که انتظار می رود محتوای موجود در یک URL هر چند وقت یکبار تغییر کند. اما Muller عنوان کرده است که “Change Frequency واقعا آنقدرها نقش پررنگی در نقشه های سایت ندارد” و اینکه “خیلی بهتر است که مستقیما فقط زمان را مشخص کنیم”.

تگ priority

این تگ اختیاری است و به موتورهای جستجو می گوید که چطور میتوان اهمیت یک صفحه را نسبت به صفحات دیگر سایت مشخص کرد و یک عدد از 0.0 تا 1.0 به آن نسبت بدهد.

در بهترین حالت، این تگ تنها به موتور جستجو برخی اطلاعات را می دهد و Mueller و Illyes بطور شفاف گفته اند که ما از آن صرف نظر می کنیم.

خلاصه نکات کلیدی

سایت شما به یک نقشه سایت xml نیاز دارد، اما priority و متادیتای change frequency ضروری نیستند.

از تگ lastmod به دقت استفاده کنید و تمام تمرکزتان را روی این بگذارید که آدرس url ها را درست ارسال کنید.

امیدواریم این آموزش مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد. در قسمت بعدی این مقاله به معرفی انواع نقشه سایت ها می پردازیم.

newseo.ir/seo-learning/seo-xml-sitemaps-definitions-and-formats

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *